vrijdag 6 januari 2012

Sloffen

VRIJDAG 18 NOVEMBER 2011


Sloffen, sloffen en nog eens sloffen.

De hele familie heeft koude voeten en daar wordt  in rap tempo wat aan gedaan. Moeders is aan het sloffen breien. Ik met lontwol, dat is 100 % wol lekker zacht en in hele leuke kleurtjes.


De sok is niet moeilijk te breien maar het wordt wel een erg groot geval. Je begint op twee naalden en breit ribbels, recht toe recht aan.
Bij ongeveer 35 ribbels en dat is afhankelijk van de schoenmaat, verdeel je de steken over 4 naalden en breit dan in de rond verder.
Na weer 35 ribbels ga je minderen en als je nog 8 steken over hebt haal je de draad door de steken en kant je af. Naadje dichtmaken en aan de rand van de sok nog een biesje breien.
De achterlijke grote sok kan dan in de wasmachine op het wol programma en op 40 graden worden de sokken omgetoverd tot heuse vilten sloffen.



Als de Sloffen uit de wasmachine komen trek je ze gelijk even aan . Desloffen krijgen zo een perfecte pasvorm. De natte sloffen houd ik in vorm door er proppen kranten papier in te doen en zo laat ik de vilten sloffen drogen.
Frutsel erop, zooltje eronder maken en klaar is kees. Het zooltje maak ik van een oude leren jas, de gladde kant naar binnen, de ruwe kant buiten want anders wordt de slof te glad.






Dit paar is voor mijn lieve zus, drogen en nog een zooltje onder maken.


Zo heb ik al 5 paar sloffen gemaakt en het eind is nog niet in zicht vandaar dat ik mijn lieftallige ega aan het werk heb gezet.......................en hij vind het leuk!



Tot de volgend keer en vrolijke groetjes Renée

Geen opmerkingen:

Een reactie posten